Saturday, August 8, 2015

Asset management update: Kasteel van Egmond



Ik merk dat asset management wel een ding is dat mij redelijk goed bevalt. Ik was bezig met een persoonlijk project. Ik had eerder het kasteel van Egmond digitaal gereconstrueerd in de Source engine met de omliggende omgeving. Omdat ik niet helemaal tevreden was met wat ik kon doen met de engine had ik het hele project overgeheveld naar Unity. Hierom moest natuurlijk ook de hele ordening veranderd worden. Zo heb ik een aantal dingen die ik van het project Design for Space geleerd heb toegepast op dit project en lichte aanpassingen op gemaakt. Omdat dit een kleiner project was heb ik niet even nauw gelet op het gebruik van prefabs. Achteraf had ik hier misschien beter op moeten letten omdat ik nu vast zit aan dit systeem. Ik had twee main folders. Eentje voor materials en eentje voor models. Hier in had ik dan vergelijkbare subfolders met ongeveer dezelfde ordening. Eerst ging dit goed naar mate ik de scene aan het opbouwen was. Maar bij het importeren van elk nieuw model werd een nieuwe material aangemaakt. Ik moest dus steeds deze materials verplaatsen naar hun correcte folders of de folders en materials deleten.



Ik was vergeten om van sommige objecten die maar één keer in de scene voorkomen tot prefab te maken. Daardoor kreeg ik hier ook nog extra problemen met de materials omdat deze niet meer goed gelinkt waren als ik het model had ge-update. Met een beetje gedoe en wat moeite had ik alle modellen weer werkend met texturen er op en de materials op de goede plek.

Als ik dit project later weer op pak ga ik denk ik het hele systeem omgooien om een overzichtelijker geheel te maken. Vooral voor het probleem dat elk model nieuwe materials aanmaakt moet ik een goed systeem voor gaan verzinnen.


7 uur

No comments:

Post a Comment